Skip to content Skip to footer

Programul național pilot de tip ,,Școală după școală”

Programul național pilot de tip ,,Școala după școală”

 

 

Descrierea programului

Începând cu semestrul al II-lea al anului şcolar 2020-2021, Ministerul Educaţiei organizează şi asigură desfăşurarea Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală”, pentru elevii până la clasa a VIII-a inclusiv.

Sunt eligibili pentru a participa la Programul naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală”, elevii până la clasa a VIII-a inclusiv, aflaţi în risc de părăsire timpurie a şcolii şi/sau în risc ori în situaţie de eşec şcolar, în special elevii care nu au avut acces sau au avut acces deficitar la activităţile educaţionale desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului, precum şi elevii aparţinând grupurilor vulnerabile, cum ar fi elevi romi, elevi din mediul rural, elevi cu dizabilităţi şi elevi din comunităţile dezavantajate economic.

Finanţarea activităţilor remediale din Programul naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală” se va realiza în funcţie de numărul elevilor care vor beneficia de activităţi remediale în cadrul acelei unităţi de învăţământ.

Pentru acoperirea costurilor organizării şi participării elevilor la activităţile de educaţie remedială în cadrul Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală”, începând cu semestrul al II-lea al anului şcolar 2020-2021, se acordă unităţilor de învăţământ care organizează Programul naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” un sprijin financiar de 0,4 ISR/lună, exprimat în lei, per copil înscris în program, respectiv 200 lei/lună.

Pentru Programul naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală”, sprijinul financiar este considerat barem standard de cost per elev şi este destinat exclusiv acoperirii costurilor organizării şi participării copiilor la 20 de ore/elev/lună de activităţi de educaţie remedială, respectiv susţinerii financiare a salariilor cadrelor didactice care sunt implicate în activităţile cu elevii, derulate în proiect.

Condiţia de acordare a sprijinului financiar lunar unităţilor de învăţământ care organizează Programul naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” este de participare a elevilor la cele 20 de ore/lună de activităţi de educaţie remedială.

Pentru a putea participa la Programul naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală”, elevii trebuie să îndeplinească cel puţin unul dintre următoarele criterii de eligibilitate:

  • elevul nu a avut acces sau a avut acces deficitar la activităţile educaţionale desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului, întrucât nu dispune de echipamente informatice proprii sau nu beneficiază de conexiune/conexiune fiabilă la internet;
  • elevul se află în situaţie de corigenţă la sfârşitul semestrului I al anului şcolar 2020-2021 sau are situaţia şcolară neîncheiată la cel puţin o disciplină;
  • elevul are nevoie de ore remediale, necesitate dovedită de rezultatele şcolare obţinute în semestrul anterior sau la evaluarea iniţială de la începutul semestrului în derulare.

Documentele justificative care stau la baza încadrării elevilor în criteriile de eligibilitate sunt:

  • pentru elevii care nu au avut acces sau au avut acces deficitar la activităţile educaţionale desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului: listă prezentată de către unitatea de învăţământ, pe baza solicitării scrise a părintelui/reprezentantului legal al elevului, care include o declaraţie pe propria răspundere în acest sens;
  • pentru elevii care se află în situaţie de corigenţă la sfârşitul semestrului I al anului şcolar 2020-2021 sau au situaţia neîncheiată la cel puţin o disciplină: lista elevilor corigenţi sau cu situaţia neîncheiată la sfârşitul semestrului precedent prezentată de către unitatea de învăţământ;
  • pentru elevii care din alte motive au nevoie de activitate remedială: rezultate şcolare/rezultate la evaluarea iniţială de la începutul semestrului prezentate de unitatea de învăţământ.

Documentele care dovedesc eligibilitatea elevilor pentru participarea la Programul naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală” se transmit inspectoratului şcolar odată cu solicitările de tranşă, iar copii ale acestora se păstrează la nivelul unităţii de învăţământ.

Elevii care provin din unităţi de învăţământ care nu organizează activităţi de educaţie remedială pot participa la aceste activităţi în cadrul altor unităţi de învăţământ decât cele în care sunt înmatriculaţi, conform planificării realizate de către inspectoratul şcolar.

Unităţile de învăţământ care nu organizează activităţi remediale şi care înregistrează cereri ale părinţilor elevilor transmit aceste solicitări către inspectoratele şcolare judeţene, care vor repartiza elevii în unităţi de învăţământ organizatoare ale programului.

 

 

Înscrierea și  parcurgerea Programului naţional pilot de tip ,,Şcoală după şcoală”

 

Înscrierea elevului pentru a participa la activităţile de educaţie remedială organizate în cadrul Programului naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală” se realizează în urma informării acestuia şi se face pe baza solicitării scrise a părintelui, a reprezentantului legal sau, după caz, a persoanei care a fost desemnată de părinte pentru întreţinerea unui copil, în perioada absenţei părinţilor.

Solicitările scrise se depun sau se transmit prin fax sau e-mail la unitatea de învăţământ în care este şcolarizat elevul, în termenul menţionat în calendarul Programului naţional pilot de tip „Şcoală după şcoală”, prevăzut în anexa la prezentele norme metodologice.

În condiţii excepţionale, un elev poate să absenteze lunar cel mult 5 ore de la activităţile remediale. Reducerea sprijinului financiar acordat unui elev se va face dacă numărul de absenţe este mai mare de 25% din totalul de ore prevăzut pe lună pentru un elev. Absenţele înregistrate din motive medicale nu conduc la diminuarea sprijinului financiar.

În cazul în care părintele unui elev renunţă, în scris, la participarea elevului la activităţile de educaţie remedială, unitatea de învăţământ poate propune inspectoratului şcolar înlocuirea acestuia cu alt elev eligibil, care are nevoie de educaţie remedială, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezentele norme metodologice.

8.2.      Organizarea Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” în cadrul unității de învățământ Şcoala Gimnazială ,,Mircea Sântimbreanu” Brad

 

Unităţile de învăţământ în care se organizează activităţi remediale în cadrul Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” realizează o analiză a nevoilor de activităţi remediale, pornind de la criteriile de eligibilitate şi de la activitatea de predare-învăţare-evaluare desfăşurată în unitatea de învăţământ.

Analiza se realizează din perspectiva nivelului de structurare a competenţelor specifice ale elevilor, a participării directe a elevilor la cursurile online (absenţe, acces la echipamente, calitatea conexiunii, alte aspecte), respectiv a participării active a elevilor la cursurile online (efectuarea şi transmiterea temelor, implicarea directă în comunicarea cu cadrul didactic, alte aspecte).

Pe baza analizei realizate, unităţile de învăţământ realizează o propunere de program al activităţilor remediale. Analiza şi propunerea de program se transmit inspectoratului şcolar. Propunerea trebuie să conţină şi informaţii cu privire la resursele umane necesare pentru implementarea programului, structura echipei pedagogice implicate în derularea programului, responsabilităţile fiecărui membru şi modalităţile de asigurare a calităţii programului, respectiv de urmărire şi evaluare a progresului înregistrat de elevii participanţi la program.

În organizarea activităţilor de educaţie remedială, unităţile de învăţământ vor avea în vedere următoarele recomandări:

  • constituirea grupelor cu o medie de 12 elevi/grupă;
  • organizarea a 20 de ore de activităţi remediale/lună/elev, cu prezenţă fizică în clasă;
  • proiectarea, organizarea şi susţinerea activităţilor de către cadre didactice calificate provenite din unitatea de învăţământ care organizează programul sau din alte unităţi de învăţământ;
  • activităţile remediale, materializate în activităţi de învăţare, vor viza îmbunătăţirea achiziţiilor elevilor, în special a acelora care contribuie la formarea competenţelor de bază, fundamentale pentru formarea celorlalte competenţe;
  • se au în vedere, cu prioritate, activităţi remediale care să vizeze achiziţiile care contribuie la formarea competenţelor de literaţie şi a competenţelor STEM, incluzând şi activităţi pentru formarea comportamentelor specifice competenţei „a învăţa să înveţi”.

În situaţii justificate, cum ar fi necesitatea pregătirii elevilor pentru examene de corigenţă sau de încheiere a situaţiei şcolare sau pentru actualizarea cunoştinţelor, în perspectiva deschiderii noului an şcolar, activităţile remediale se pot desfăşura şi pe durata vacanţei.

Unităţile de învăţământ care organizează Programul naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” transmit lunar, în primele 5 zile calendaristice de la începutul fiecărei luni, către inspectoratele şcolare documentele tehnice aferente derulării activităţilor remediale din luna precedentă, respectiv: situaţia conţinând numărul de elevi care au participat la activităţile de educaţie remedială în luna respectivă – liste de prezenţă, orarul activităţilor remediale planificate şi realizate, pe zile şi grupe de elevi.

Documentele tehnice prevăzute mai sus sunt însoţite şi de o solicitare de tranşă a sprijinului financiar. Valoarea tranşei se stabileşte ca rezultat al înmulţirii numărului de elevi care au participat la activităţile de educaţie remedială cu valoarea sprijinului financiar/lună per elev.

Inspectoratele şcolare virează lunar sumele primite de la Ministerul Educaţiei în conturile 50.06 „Sume de mandat şi în depozit ale instituţiilor publice de subordonare locală” deschise de consiliile locale la dispoziţia unităţilor de învăţământ sau în contul 50.05 „Sume de mandat şi în depozit”, după caz.

Lunar, în termen de 3 zile de la primirea sumelor aferente în conturile 50.06/50.05, unităţile de învăţământ efectuează plata personalului didactic implicat în activităţile de educaţie remedială.

Raportul final de evaluare cu privire la derularea Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală”, elaborat de către unitatea de învăţământ şi aprobat de către conducerea acesteia, conţine date cantitative şi calitative cu privire la:

  • îndeplinirea condiţiilor de acordare a sprijinului financiar şi a cheltuielilor incluse în baremul standard de cost;
  • participarea elevilor la activităţile programului, inclusiv solicitările de retragere a elevilor din cadrul programului, depuse de către părinţii acestora.

Raportul final va conţine şi o analiză a frecvenţei elevilor şi a rezultatelor şcolare obţinute de către aceştia, pe baza cărora se apreciază impactul Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” asupra elevilor din unitatea de învăţământ.

Sari la conținut