Proiect PNRAS
Descrierea proiectului
Reducerea abandonului școlar este considerată prioritate națională, conform raportului „România educată” (2021); Elevii expuși riscului de abandon școlar se află, cu precădere, în zonele rurale ale țării, însă anii care preced pandemia, aduc tendințe de creștere a părăsirii timpurii a școlii și în mediul urban, în special în zonele defavorizate. De asemenea, în raportul de țară realizat de Comisia Europeană pe educație (Education and Training Monitor, 2022), se sublinează faptul că doar 22% dintre tinerii romi (18-24 ani) au absolvit ciclul de învățământ secundar superior. Studiul realizat de World Vision Romania (2022) indică un procent de 37% adolescenți care absentează mult de la școală, având responsbilități acasă, în familie, cu ativități legate de agricultură sau creșterea animalelor. În România zilelor noastre, există mulți tineri care abandonează studiile înainte de a dobândi competențe profesionale care să le permită inserția profesională, de aceea importanța inițiativelor „masa caldă”, „A doua șansă”, precum și măsurile educaționale ce urmează a fi implementate prin PNRR sunt extrem de valoroase pentru sistemul de învățământ, luând în considerare lipsa acută a forței de muncă, pe piața muncii.
De la reabilitarea clădirilor în care funcționează școala, existența spațiilor sanitare, a autorizațiilor de funcționare; dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, dotarea cu mijloace moderne de predare-învățare, dezvoltarea profesională și personală a resursei umane (ne referim aici la toate categoriile de personal din cadrul școlii), revizuirea planurilor-cadru, a programelor/planificărilor curriculare pentru ca toate acestea să aducă, în final, creșterea atractivității lecțiilor, îmbunătățirea rezultatelor școlare și reducerea absenteismului, respectiv prevenirea abandonului școlar. Sunt ținte pe care școala și le propune și pe care le va realiza în următorii ani, parțial prin intermediul acestui proiect.
Abandonul școlar este un fenomen prezent, într-o oarecare măsură, în toate statele europene, însă în România, anvergura sa a atins limite îngrijorătoare. Familii aflate în pragul sărăciei, elevi demotivați care nu mai găsesc sensul educației, ci caută venituri rapide pentru a salva situația familială sunt perspective ale realității sociale pe care o traversăm. Comunitatea este datoare să investească efort în a susține, cu tot ce poate, aceste familii, acești copii care, din lipsa consilierii și a suportului educațional, nu conștientizează efectele pe termen lung ale abandonului școlar, intrând astfel în categorii de risc cu implicații mult mai grave. Școala este capabilă să intervină și să schimbe aceste aspecte sociale negative și o face în măsura în care este, la rândul său, sprijinită.
Obiectivele proiectului
Proiectul „Educație pentru viitor, în școala noastră, a tuturor!” își propune obiective care sunt generate de nevoile desprinse din diagnoza realizată și pe care le enumerăm mai jos:
O1. Reducerea numărului de copii aflați în risc de abandon școlar (cauzat de absenteism, corigență sau situații școlare neîncheiate), cu cel puțin 3% până în anul școlar 2025 – 2026 (prin programe remediale individualizate, prin oferirea unei mese calde în cadrul acestora; prin implementarea unui program de management al școlarității și al echipamentelor digitale care facilitează predarea-învățarea interactivă, atractivă);
O2. Creșterea ratei de participare la Evaluarea Națională de 93%, în anul școlar 2021-2022 până la 96%, în anul școlar 2025-2026 (prin activitățile de intervenție propuse a fi realizate împreună cu traineri autorizați/psihologi, ONG-uri care oferă programe de reducere a abandonului școlar, prin implementarea unui sistem de management al școlarității și a softurilor/echipamentelor care facilitează procesul de predare-învățare);
O3. Creșterea procentului de elevi care obțin note peste 6.00 la Evaluarea Națională, de la 68% în anul școlar 2021 – 2022, la cel puțin 75% în anul școlar 2025 – 2026 (prin programe remediale individualizate, prin activitățile de intervenție propuse a fi realizate împreună cu traineri autorizați/psihologi, prin creșterea gradului de interactivitate, atractivitate și eficiență a lecțiilor);
O4: Creșterea cu cel puțin 80% a numărului de cadre didactice care folosesc strategii didactice moderne – mijloace de predare-învățare– evaluare prin aplicarea metodelor specifice dezvoltării nivelului de literație, a gândirii critice, a creativității și cooperării, și prin folosirea tehnologiei inteligente în diferite secvențe ale lecției, până în anul școlar 2025 2026 (prin activitățile de formare/dezvoltare profesională, respectiv prin activitățile de digitalizare a procesului de predare invățare de la nivelul școlii noastre);
O5. Consolidarea relației elevi – părinți-școală prin implicarea, până în la sfârșitul perioadei de implementare, a cel puțin 20% dintre părinții din grupul-țintă, în activități de informare si formare (prin activitățile de intervenție/prevenire propuse a fi realizate împreună cu traineri autorizați/psihologi, ONG-uri care oferă programe de formare cadrelor didactice, sesiuni de educație parentală, workshop-uri, seminarii etc. toate cu scopul prevenirii abandonului școlar, etc);
O6. Îmbunătățirea comunicării și colaborării directe între toți actorii cheie ai proiectului (elevi, cadre didactice, părinți, directori, inspectori, reprezentanți ai comunității etc.), prin realizarea 100% a calendarului de activități propuse în cadrul proiectului, acesta fiind efectul scontat, la care adugăm activitățile extrașcolare, îmbinate cu programe dedicate elevilor aflați în risc de abandon, oferite de ONG-uri; unde susținem masa caldă, suportul emoțional și material (premii, materiale educaționale, cărți etc).
Beneficiarii proiectului
Beneficiarii direcți ai proiectului „Educație pentru viitor, în școala noastră, a tuturor!” sunt cei 225 elevi de gimnaziu, înscriși în Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu” Brad, în anul școlar 2024-2025.
Alte două categorii ale grupului țintă din proiectul „Educație pentru viitor, în școala noastră, a tuturor!”, în școala tuturor!” sunt 225 părinți, 23 cadre didactice nivel gimnazial, 5 personal didactic auxiliar.
Beneficiarii indirecți ai proiectului vor fi ceilalți elevi ai școlii noastre (246 elevi nivel primar), cadrele didactice ale unității școlare, ceilalți părinți ai elevilor implicați în proiect, membrii comunității locale, partenerii educaționali. Aceștia vor beneficia de toate resursele câștigate prin proiect. Comunitatea va fi cea care va beneficia de rezultatele proiectului, prin creșterea numărului de copii mai bine pregătiți, atitudine îmbunătățită față de învățare și o încredere în sine crescută. Cadrele didactice vor avea satisfacția reușitei elevilor prin îmbunătățirea rezultatelor școlare și de faptul că vor deveni niște elevi responsabili, bine instruiți, echilibrați personal.
Activități de proiect
Categoria I: Activități de identificarea și monitorizare a elevilor în risc de abandon școlar – MATE (obligatorii) Perioada: la începutul fiecărui an școlar;
Categoria II: Activități de prevenire, intervenție și compensare (obligatorii)
II.1 Activități de încurajare a lecturii și de creștere a nivelului de literație al elevilor;
Perioada: săptămânal, la fiecare disciplină, din noiembrie 2024 – iunie, 2026.
II.2 Activități pedagogice de predare – învățare – evaluare active, interactive, participative și incluzive;
Perioada: săptămânal, la fiecare disciplină, din noiembrie 2024 – iunie, 2026.
II.3 Gustări/Masă rece/caldă și sănătoasă (oferite în perioada de efectuare a orelor remediale, cât și în perioada de organizare a activităților extracurriculare cu scopul de prevenire/reducere a abandonului școlar);
Perioada: pe toată perioada de organizare și susținere a orelor remediale sau a activităților extracurriculare;
II.4 Activități remediale (diverse activități pedagogice de sprijin)
Activitățile remediale au ca scop recuperarea pierderilor în învățare, compensarea întârzierilor în ce privește achizițiile, priceperile și deprinderile care fundamentează competențe generale și competențe specifice. Se dorește respectarea ritmului propriu de învățare, particularitățile de vârstă, nivelul dezvoltării elevilor, astfel încât programul remedial să răspundă în totalitate, fiecărui elev și nevoilor reale ale acestora.
Programul activităților remediale va fi eleborat anual, urmând cei trei pași amintiți mai jos:
– evaluarea inițială a nivelului competențelor dobândite, identificarea dificultăților de învățare (prin instrumentele MATE);
– lecții individualizate/grupuri mici, de sprijin în învățare, cu un tutore sau cu profesor de sprijin;
– alte activități remediale (consiliere/terapie psihologică, orientare școlară, workshop-uri, cursuri organizate de cadrele didactice etc);
Perioada: pe toată perioada de implementare a proiectului și de câte ori vom considera a fi necesară aprofundarea unei materii și pregătirea elevilor clasei a VIII-a pentru Evaluarea Națională.
II.5 Activități de prevenire a violenței, fenomenului de bullying/cyberbullying/consumului de droguri;
Perioada: 2-3 activități cu elevii, 1 activitate cu părinții, pe an școlar, pe toata perioada de implementare a proiectului, în funcție de rezultatele obținute (noiembrie 2024 și iunie 2026 – seminare dedicate părinților).
II.6 Subvenții, ajutoare, premii, burse pentru beneficiarii proiectului;
Perioada: la sfârșitul anului școlar/la finalul activității extracurriculare (noiembrie – decembrie, mai-iunie 2024/2025/2026);
II.7 Activități extracurriculare și/sau extrașcolare, inclusiv în parteneriate cu ONG-uri (oricare din următoarele):
– vizite de documentare, excursii, tabere; – activități artistice, culturale, sportive, civice, de educație pentru sănătate, de educație pentru dezvoltarea durabilă etc.;
– concursuri și competiții școlare; – cercuri/cluburi/ansambluri/trupe școlare, educația pentru sănătate, terapia prin artă; – activități de educație în aer liber și/sau prin aventură;
– activități/acțiuni comunitare.
Activitățile extracurriculare fac parte din sfera educației nonformale, își aduc contribuția în mod semnificativ la dezvoltarea holistică a fiecărui elev implicat, responsabilizat în cadrul acestora. Vor fi organizate cel puțin câte 2 activități extracurriculare, având formele de realizare listate mai sus, în funcție de oportunități, interesele de cunoaștere ale copiilor existente la un moment dat (ex. vizite de documentare), dar și în limita bugetului alocat, astfel încât acestea să constituie adevărate experiențe de învățare, dar și de viață, oferite copiilor.
Vom încuraja competițiile, dar și activitățile outdoor, excursiile sau activitățile de educație prin aventură, având în vedere modalități de recompensare a elevilor cu frecvență la școală și în activitățile proiectului, dar și cu progres școlar înregistrat. Astfel, vom stimula continuu elevii să rămână implicați în activitățile programului PNRAS.
Perioada: noiembrie-decembrie/an școlar și mai iunie/an școlar, pe durata implementării proiectului.
II.8 Activități de informare, consiliere, asistență și educație a părinților/tutorilor legali;
Perioada: septembrie – octombrie/an școlar, pe durata implementării;
II.9 Activități de formare a profesorilor organizate în mediul fizic/online (educație incluzivă, predarea și evaluarea diferențiată, tutorat, recuperarea pierderilor de învățare și întârzierilor de dezvoltare a competențelor, crearea unui climat școlar pozitiv și incluziv etc.)
Activitățile vor fi selectate în funcție de nevoile și de oportunitățile de formare, oricare din lista de mai jos: – cursuri de formare profesională/dezvoltare personală;
– ateliere, webinare;
– coaching, mentorat, tutorat;
– schimburi de experiență între unitățile de învățământ.
Activitatea de formare a cadrelor didactice pe metode și tehnici specifice literației, strategii de dezvoltare a creativității, gândirii critice și cooperării, precum și utilizarea noilor tehnologii digitale în procesul de predare și învățare: profesorii vor participa la cursuri de formare pentru a-și dezvolta competențele secolului 21, dar și la cursuri care dezvoltă inteligența emoțională.
Categoria III: Lucrări de amenajare minore, achiziționarea de bunuri (obligatorii)
III.1 Lucrări de amenajare minore și achiziționarea de bunuri pentru unitatea de învățământ:
– reparații minore;
– dotarea cu birotică, materiale didactice și educaționale;
– amenajarea și dotarea spațiilor de lectură (insule de lectură);
– alte achiziții de lucrări minore/bunuri;
Perioada: octombrie, 2024 – decembrie, 2025;
III.2 Activități de realizare a materialelor de promovare și diseminare:
Materiale de promovare care vor fi realizate și afișate pe perioada de derulare a proiectului + durabilitate:
– Banner – dintre care unul va fi așezat pe partea frontală a școlii, iar al doilea pe partea frontală a sălii de sport. Acestea vor fi păstrate pe toata perioada de implementare, și până la 2 ani după finalizare;
– Afișe se vor regăsi la avizierul exterior al școlii, respectiv la intrare, pe holul principal;
– Roll-up, montat la locația proiectului, cu datele de identificare ale proiectului, acesta va fi amplasat în școală.
Prin acesta vor fi făcute cunoscute acțiunile PNRAS – va fi montata in maxim 3 luni de la deschiderea proiectului;
– Pliante care conțin oferta școlii prin programul PNRAS;
– Panou/arhivă electronică/albume fotografii – vor alcatui o baza de date importante pentru conferintele de presa/lansare si finalizare proiect. – etichete, stickere, flyere în scopul informării grupului țintă, beneficiarilor, partenerilor educaționali, dar și promovării proiectului.
Perioada: octombrie-noiembrie 2024 (banner, afișe, roll-up).
Categoria IV: Activități de digitalizare a procesului educațional (obligatorii)
IV.1 Achiziționarea de echipamente hardware (table interactive (display inteligent), all in one-uri, camera videoconferinta, ochelari realitate virtuala (VR), imprimanta 3D, scanner 3D, multifunctională A3, sistem audio, pen-uri 3D, sistem audio, etc.)
Perioada: octombrie, 2024 – martie, 2025;
IV.2 Achiziționarea de licențe software, resurse, abonamente aplicații, abonament catalog electronic, softuri și cărți digitale educaționale pentru predare-învățare-evaluare în mediul fizic/online.
Perioada: octombrie, 2024 – martie, 2025;
IV.3 Cursuri de formare/training-uri ale întregului personal al școlii privind utilizarea instrumentelor online, platformelor educaționale, aplicațiilor pentru activități, utilizarea echipamentelor hardware achiziționate.
Perioada: noiembrie, 2024 – februarie, 2026;
Rezultatele așteptate ca urmare a implementării activităților proiectului
Proiectul pe care îl propunem prioritizează nevoile reale ale Școlii Gimnaziale „Mircea Sântimbreanu” Brad, respectând totodată țintele politicilor educaționale naționale, coerente celor din spațiul european.
Prin activitățile de identificare și monitorizare a elevilor în risc de abandon școlar, prin programele de intervenție asupra resursei umane în scopul dezvoltării acesteia, prin activitățile pedagogice legate de îmbunătățirea/creșterea eficienței predării – învățării – evaluării (literație și competențele secolului XXI – creativitate, cooperare, gândire critică, digitalizare, inteligență emoțională etc.), activități de învățare remedială, de prevenire a violenței și a fenomenului de bullying/cyberbullying/consum de droguri, activități extracurriculare derulate în parteneriat cu asociații și ONG-uri, consilierea și informarea părinților, proiectul nostru se va impune datorită rezultatelor tangibile și intangibile generate, efectele acestora resimțindu-se încă de la debutul său, dar și pe termen mediu și lung.
Implementarea proiectului „Educație pentru viitor, în școala noastră, a tuturor!”, în unitatea noastră de învățământ, va avea un impact extraordinar asupra comunității școlare și va conduce la îndeplinirea obiectivelor priorității de investiție PNRR C15 – Educație, Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (Apel SG PNRAS, runda a II-a), rezultatele așteptate fiind următoarele:
– reducerea numărului de copii aflați în risc de părăsire timpurie a școlii de la 8,67% la sub 5% din elevii de gimnaziu; – creșterea până la cel puțin 96% a ratei de participare a elevilor de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională;
– cel puțin 75% dintre elevii clasei a VIII vor obține note peste 6.00 la Evaluarea Națională;
– cel puțin 80% dintre profesori și-au dezvoltat competențele profesionale, pe care le folosesc în mod curent, legate de procesul de predare-evaluare desfășurat prin strategii moderne, secvențe digitale introduse în lecții, dezvoltarea socio-emoțională a elevilor;
– creșterea ratei de implicare a părinților, cel puțin 20% din părinții care fac parte din grupul țintă, în diferite activități ale școlii, în sesiuni de informare, consiliere individuală sau de grup; – dezvoltarea rețelei de parteneriate ale școlii cu autorități publice responsabile, asociații, ONG-uri, prin cel puțin 5 contracte sau acorduri de parteneriat, încheiate pe perioada implementării proiectului;
– creșterea accesului la programele de învățare remedială, activități extracurriculare care cresc motivația și asigură implicarea elevilor în învățare;
– combaterea excluziunii sociale și creșterea accesului la educație a copiilor proveniți din categorii vulnerabile;
– îmbunătățirea considerabilă a bazei materiale prin: 1 sală multifuncțională, dotată cu tehnologie modernă, care este dedicată activităților proiectului (PNRAS); insule de lectură dedicate literației, standuri de servire a mesei, alte bunuri materiale achiziționate care susțin 100% organizarea și desfășurarea activităților.